tisdag 29 april 2014

Norrlandsoperan - Stadion Musik

När jag får vara kreativ själv, skapa både under fotografering och i efterbehandlingen trivs jag som bäst. För några veckor sedan fotade jag en konceptbild till Norrlandsoperans förställning Stadion Musik

Norrlandsoperan tog kontakt med mig med ett koncept. De ville ha en av deras egna violinister i fäktnings-dräkt. Utöver det fick jag fria händer med ljus och design - så länge det passar in med texten som ska läggas på.


Eftersom vi fortfarande hade snö i Umeå - kunde vi inte fota bilden ute i någon miljö utan plåtade violinisten i studion och bakgrunden i olika delar för sig.

Ett tips för de som vill bygga ihop bilder är att tänka ut ljussättningen först. I detta fall visste jag att jag ville få arenaljus-känsla bakom modellen. Sedan fota så matt som möjligt med den ljussättningen och lägga till lokala kontraster i efterhand. Det är mycket lättare att göra något mörkare i photoshop än att ljusa upp något som är fotat kolsvart.


Jag passade på att slänga ihop en gif vilka delar som är tillagda i efterhand. Nu är detta naturligtvis en förenkling av de dryga 120 lager bilden egentligen består av. Men ni får en uppfattning av vad som är gjort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar